Styret

Tasta Håndball – Styret 2024/2025

Styrets funksjon og sammensetning

  • Styret er klubbens daglige ledelse og representerer klubben utad.
  • Styret skal ivareta klubbens totale drift, herunder strategiarbeid, budsjett og regnskap.
  • Øvrige oppgaver i henhold til §1, pkt 1 og 2 i Lovnorm for idrettslag.
  • Styret skal påse at det finnes retningslinjer for aktiviteter i klubben – nedfelles i Klubbhåndbok.
  • Disponerer klubbens inntekter og fordeler disse etter plan og budsjett.
  • Iverksette bestemmelser og vedtak fattet av årsmøtet eller andre overordnede idrettsmyndigheter.
  • Antall styremedlemmer og varamedlemmer er fastsatt av årsmøtet.
  • Styret skal sikre forsvarlig elektronisk lagring av klubbens dokumenter og personinformasjon

 

Klubbleder er ansvarlig for å:
  • Lede styremøter i klubben.
  • Delegere oppgaver til de respektive ledere og tillitsvalgte.
  • Legge fram budsjett og regnskap i samråd med kasserer.
  • Rapportere pålagt informasjon til Brønnøysundregisteret etter gjeldende regler.
  • Rapportere og oppdatere klubbinformasjon i SportsAdmin, se www.idrett.no
  • Koordinere at alle tillitsvalgte i klubben har politiattest. Nestleder er leders stedsfortreder for politiattester.
  • Delta i møter i regi av NHF Region Sørvest , Stavanger kommune, Idrettsrådet og i andre fora der klubben finner det formålstjenlig å delta.
  • Ansvarlig for at tidsfrister overholdes ovenfor Region Sørvest og kommune, ref årshjulet
    Påse at klubbens håndbok revideres på årlig basis. Inneha original håndbok og gjøre den tilgjengelig for klubbens medlemmer på hjemmesiden.
  • Være bindeledd mellom klubben og NHF Region Sørvest.
  • Invitere til felles informasjonsmøte for styret, lag ansvarlige og støtteapparat ved sesong start. Sportslig leder står for selve gjennomføringen.
  • Sette opp dugnadsskjema i samarbeid med sportslig leder for bemanning av personer i kiosk og sekretariat. Per i dag gjør hvert lag og minigruppen dette selv. Ved spesielle arrangement koordineres dette arbeidet av styret v/leder som f.eks. NM Veteran, Kongeparken Cup, etc.
  • Søke om salgs - og reklamerettigheter i hallen i samråd med sponsoransvarlig, ref. Årshjulet.
  • Ha ansvar for klubbens bankkort og oppbevare det på en forsvarlig måte.
  • Leder velges for 1 år

Nestleder er ansvarlig for å:
  • Sammen med klubbleder, være bindeledd mellom klubben og NHF Region Sørvest.
  • Overta leders ansvarsoppgaver dersom leder melder forfall.
  • Være klubbleders stedfortreder i å koordinere slik at alle tillitsvalgte har politiattest.
  • Assistere klubbleder og sekretær med oppdatering av klubb håndboken.
  • Til enhver tid å holde oversikt over medlemsregisteret KlubbAdmin og Spond.
  • Til enhver tid holde oversikt over alle tillitsverv, eks. Trener, lagledere, styremedlemmer i
  • tasta Håndballklubb som; navn, adresser, personnummer, telefonnummer og e-postadresser og sørge for at de blir korrekt registrert i KlubAdmin
  • Nestleder deltar i styremøtene.
  • Velges for 1 år.

Sekretær er ansvarlig for å:

Skrive referat fra styremøter og sende til styrets medlemmer på Spond, samt legge oppgaver

fra styremøtene i Planner.

Sette opp sakliste til styremøter i samarbeid med klubbleder.

Ajourholde klubbens årshjul.

Assistere klubbleder med oppdatering av klubb håndboken.

Arkivere klubbens styrepapirer og andre dokumenter elektronisk i Sharepoint og på annen forsvarlig måte.

Sørge for at personalet i Tastahallen får en oppmerksomhet til jul.

Delta i styremøter.


Kasserer er ansvarlig for å:
  • I samarbeid med regnskapsbyrået tilstrebe at klubben drives økonomisk forsvarlig og tilfredsstillende etter de retningslinjer som budsjettet legger opp til.
  • Føre klubbens regnskap etter gjeldende regler for god regnskapsskikk, regnskaps-og revisjonsbestemmelser, jf. §12 i lovnormen.
  • I samarbeid med klubbleder legge fram budsjett for kommende kalenderår som skal anbefales og godkjennes av årsmøtet.
  • Holde løpende kontakt med de enkelte lags lagledere vedrørende lagspesifikke kontoer og disponering av midlene herunder budsjett for reiser og deltakelse på turneringer
  • Innkomne regnskapsbilag skal samles på en forsvarlig måte, konteres med korrekt inntekts – eller kostnadskonto jf. Norsk standard kontoplan, dateres og attesteres av
  • kasserer og klubbleder.
  • Regnskapsbilagene skal leveres til regnskapsbyrået èn gang per måned for behandling.
  • Sørge for betaling av innkomne faktura, private utlegg, reiseregninger, etc.
  • Rapporterer til styret annen hver måned.
  • Sørge for at klubbkontingent til NHF blir betalt
  • Sende ut faktura for medlemskontingentet ter medlemsregisteret fra KlubbAdmin og avstemme innbetalinger mot bankutskrifter i regnskapet.
  • Sørge for revisjon av regnskapet i samråd med klubbens revisor er og regnskapsbyrået.
  • Sørge for en vekslekasse for kiosksalg ved avvikling av kamparrangement i Tastahallen
  • Ha ansvar for klubbens bankkort og oppbevare det på en forsvarlig måte.
  • Delta i styremøter

Sportsligleder

Sportslig leder er ansvarlig for å:
  • Ansvarlig for å ha tilstrekkelig med trenere og lagledere i forhold til på meldte lag.
  • Skal tilrettelegge for trenerforum, trenermentor møte.
  • Er ansvarlig sammen med klubbleder for å utarbeide trenerkontrakter.
  • Kommunisere sportsrelatert informasjonen internt i klubben. Hoved-kommunikasjonskilden  er hjemmesiden vår. Sekundært Spond.
  • Til enhver tid ha oversikt over lagledere og trenere i klubben i samarbeid med kasserer.
  • Ha løpende kontakt med alle trenerne i klubben.
  • Samle trenere, lagledere og støtteapparat til fellesmøte før sesongstart, ved sesongslutt og ved behov.
  • Skal før sesongslutt skaffe oversikt over hvilke lag klubben skal melde opp til neste sesong, fordelt på kjønn- og aldersgrupper.
  • Sende inn søknad til Idrettsrådet i Stavanger om treningstider i Tastahallen og gymsaler i bydelen for neste sesong innen fristen, jmf. årshjulet.
  • Fordele treningstider i samråd med sportslig utvalg jmf. årshjulet.
  • Ansvarlig for å tilbakeføre ubrukt treningstid til Håndballalliansen for tildeling til annen klubb.
  • Sammen med sportslig utvalg tilrettelegge kurs for trenere, lagledere og spillere etter behov, Sjekke tilbud hos www.handball.no Region Sørvest.
  • Lede arbeidet med å skaffe trenere til lagene ved behov for lag fra 13 år.
  • Være støttespiller til trenere, lagledere , aktive og andre i klubben som trenger informasjon og hjelp i sportslige spørsmål.
  • Delta i styremøter.

Sportslig utvalg

I håndball har det sportslige utvalget (ofte kalt sportslig ledelse) en viktig rolle i å bidra til utvikling og styring av klubbens sportslige aktiviteter. Dette utvalget består vanligvis av personer med ansvar for ulike aldersgrupper og nivåer innen klubben, og det fungerer som en støttende og beslutningstagende enhet for klubbens sportslige retning. Her er noen av de viktigste oppgavene sportslig utvalg har:

  1. Utvikling av sportslig strategi: Det sportslige utvalget er med på å utvikle klubbens langsiktige sportslige strategi. Dette kan inkludere hvordan man skal utvikle unge spillere, styrke lagene på tvers av aldersgrupper, og definere klubbens spillestil og treningsmetoder.
  2. Rekruttering og spillerutvikling: Sportslig utvalg er ofte involvert i rekruttering av spillere, både for å styrke eksisterende lag og for å bygge opp yngre aldersgrupper. De sørger også for at det er gode utviklingsmuligheter for spillere, både teknisk, taktisk og fysisk.
  3. Valg av trenere og støttepersonell: Utvalget har ofte en rolle i å ansette eller anbefale trenere for ulike lag, og kan også bidra til å finne annet støttepersonell, som fysioterapeuter eller lagledere, for å sikre god støtte rundt laget.
  4. Koordinering og kommunikasjon mellom lag: Sportslig utvalg har ofte ansvaret for å sikre god kommunikasjon mellom de forskjellige lagene i klubben, slik at alle nivåer får den støtten de trenger og at klubbens filosofi og utviklingsmål følges.
  5. Turneringer og kampdeltakelse: Utvalget kan være involvert i å bestemme hvilke turneringer og serier klubbens lag skal delta i, og sørge for at lagene er godt forberedt på konkurranser.
  6. Evaluering og oppfølging: De vurderer lagenes prestasjoner og trenernes arbeid, og gir tilbakemeldinger på hvordan laget eller spillerne kan utvikles videre. Sportslig utvalg kan også bidra til å identifisere områder som trenger forbedring, og hjelpe til med å tilpasse klubbens sportslige tilbud.
  7. Utvikle og ivareta klubbens kultur: Sportslig utvalg spiller en rolle i å utvikle klubbens kultur og verdier, som respekt, lagånd og arbeidsetikk, og sørge for at disse blir reflektert på alle nivåer av laget.

Samlet sett er sportslig utvalg ansvarlig for å sørge for at klubben har en klar og gjennomførbar sportslig plan som støtter spillerutvikling og skaper et solid fundament for både konkurranse og trivsel i klubben.


Dugnads komite

Dugnad i håndball refererer til frivillig arbeid som medlemmer av en håndballklubb, inkludert spillere, foreldre og andre støttespillere, utfører for å støtte klubbens drift. Dugnad er en viktig del av idretten i Norge, og håndballklubber er ofte avhengige av dugnadsinnsats for å få hjulene til å gå rundt, både økonomisk og organisatorisk. Her er noen av de viktigste aspektene ved dugnad i håndball:

1. Finansiering av klubben:

  • Inntektskilder: Dugnad bidrar til å finansiere klubbens aktiviteter og prosjekter. Dette kan inkludere å arrangere forskjellige typer innsamlingsaksjoner som kan støtte klubbens drift, som for eksempel lotteri, basarer, kakebaking, salg av billetter til arrangementer, eller å jobbe på forskjellige stands eller salgsboder.
  • Støtte til lagene: Inntektene fra dugnader går ofte til spesifikke formål, som å dekke utgifter til turneringer, treningsleir, utstyr, eller transport. Dugnad kan derfor være en viktig faktor i at spillerne får dekket kostnader som ellers ville ha blitt pålagt dem.

2. Organisering av arrangementer:

  • Håndballkamper: Dugnad kan innebære å hjelpe til med praktiske oppgaver rundt kampene, som å organisere kafé, selge billetter, være dommere for småspill, rigge opp og rydde etter kamper, eller sette opp tribunene.
  • Turneringer: Håndballklubber kan arrangere turneringer, og dugnadsarbeidet her kan inkludere alt fra registrering av lag, matservering, skaffe dommere, til å administrere tidtakerbord og annet utstyr.
  • Sosiale arrangementer: Dugnad kan også innebære å arrangere sosiale aktiviteter som julefester, lagfester eller andre samlinger for spillere og foreldre.

3. Praktiske oppgaver:

  • Transport og logistikk: På kampdager kan dugnad innebære å hjelpe til med å kjøre spillere til og fra kamper og arrangementer, eller organisere fellestransport til langtids-turneringer og reiser.
  • Utstyrshåndtering: Dugnad kan også inkludere oppgaver som å vaske spillerutstyr, hjelpe til med vedlikehold av treningstøy og annet materiell, samt sørge for at alt utstyr er på plass før og etter treninger og kamper.

4. Bidrag til klubbens samfunnsansvar:

  • Skape et fellesskap: Dugnad er med på å styrke fellesskapet i klubben, og gir medlemmene mulighet til å engasjere seg og bidra til klubbens utvikling. Det bidrar til å bygge relasjoner mellom spillere, trenere, foreldre og andre i klubben.
  • Frivillighet og samfunnsengasjement: Dugnad er også et uttrykk for frivillig engasjement og samhørighet, som er en viktig del av det norske idrettslivet og kulturen. Å bidra til dugnad gjør at man føler seg som en del av laget og klubben.

5. Planlegging og deltakelse:

  • Fordeling av ansvar: Dugnad blir vanligvis fordelt mellom klubbens medlemmer, og foreldrene til spillerne får ofte ansvar for å bidra til forskjellige aktiviteter. Klubbens ledelse og dugnadsansvarlige setter opp en dugnadsplan og fordeler oppgavene.
  • Tidsbruk: Dugnadsarbeidet kan variere i omfang og tid. Enkelte oppgaver kan kreve flere timer, mens andre aktiviteter kan være kortere og mer sporadiske. Det er vanlig at klubbene setter opp en dugnadskalender slik at alle har muligheten til å bidra.

6. Belønning og anerkjennelse:

  • Konkret støtte til laget: Dugnad kan resultere i lavere kostnader for spillerne, for eksempel når klubbens inntekter fra dugnader subsidierer kostnader som spillernes avgifter, treningsleir eller reiser til turneringer.
  • Anerkjennelse: Mange klubber anerkjenner de som har vært spesielt aktive i dugnadsarbeid, for eksempel ved å gi utmerkelse eller takke for innsatsen på møter eller klubbens nettsider.

Samlet sett er dugnad en viktig del av håndballklubber, både økonomisk og sosialt. Gjennom dugnad kan klubbene sikre nødvendig støtte til aktiviteter og utvikling, samtidig som fellesskapet styrkes, og det skapes et positivt miljø både for spillere og deres familier.